کارآفرینان در ایران ریشه عمیق نمی گیرند

چالشی به اسم نسل دوم کارخانه داری

کد: 13980308404260005

در دسترس نیست

، تهران ، (کارخانه‌آنلاین): ما به جز چند شرکت تولید محصولات خوراکی مانند تواضغ و کارخانه کبریت سازی توکلی و ممتاز شرکت ها و واحدهای صنعتی نداریم که ریشه های عمیق داشته باشند

چالشی به اسم نسل دوم کارخانه داری
کارخانه کبریت سازی توکلی قدیمی ترین کارخانه در ایران

چالش جدیدی هم به فضای کسب و کار و کارآفرینی ایران برای حفظ برندهای قدیمی شکل گرفته است و آن واگذاری کار به نسل جدید است

نویسنده:ولی الله خلیلی

از بزرگترین ضعف های صنعت ایران نداشتن برندهای قدیمی و ریشه دار است، در نظر داشته باشید مثلا هر کدام از برندهای خودروساز آلمانی بنز و بی ام و بیش از 100 سال قدمت دارند و یا شرکت کوچکتری مثل شکلات مارس بیش از 80 سال قدمت دارد و مشابه این برندها می تواند تعداد زیاد در کشورهای توسعه یافته از شرق آسیا گرفته تا حتی کشور آمریکا که مهاجران در 200 سال گذشته آن را ساختند، پیدا کرد.

اما در این شرایط چگونه است؟ ما به جز چند شرکت تولید محصولات خوراکی مانند تواضغ و کارخانه کبریت سازی توکلی و ممتاز شرکت ها و واحدهای صنعتی نداریم که ریشه های عمیق داشته باشند، به خصوص بعد از مصادره و دولتی شدن تعداد زیادی واحد صنعتی در ابتدای انقلاب و تعطیلی و ورشکستگی آن ها در سال های بعد، این نکته بیشتر خود را نشان می دهد.

در این بین اما چالش جدیدی هم به فضای کسب و کار و کارآفرینی ایران برای حفظ برندهای قدیمی شکل گرفته است و آن واگذاری کار به نسل جدید است؛ در حال حاضر ما در کشورمان با تعدادی از کارخانه ها و واحدهای صنعتی رو به رو هستیم که عمرشان از حدود 50 سال در حال گذر است و برای حفظ این برندها و عمیق شدن ریشه های آن ها در سال های آینده مهم ترین موضوع انتقال کار از نسل اول کارآفرینی به نسل دوم خانواده ( فرزندان خصوصا) است.

چالشی که به خوبی در تعداد زیادی از کارخانه های کشور در سال های گذشته دیده شده و حتی به تقسیم شدن کارخانه ها و خورد شدن صنایع آن ها منجر شده است. به نظر می رسد که کارآفرینان بزرگ ایرانی به خصوص آن هایی که موی خود را در آسیاب صنعت و کارآفرینی سفید کرده اند بهتر است در کنار چالش ها روزمره به داشتن استراتژی بلند مدت و انتقال دانش از نسل اول به نسل های بعدی خانواده و مدیریت مجموعه هایشان بعد از خود فکری اساسی کنند تا علاوه براینکه کشور در سال های آینده صاحب برندهای ریشه ای صنعتی شود، مجموعه های صنعتی آن ها نیز چند تکه نشوند.

نمونه موفق این انتقال کار از نسل اول به نسل دوم را شاید بتوان در مجموعه ای مانند گلرنگ دید، کارخانه ای که حاج کریم فضلی آن را به فرزندش منتقل کرد و او نیز با دانش روز رشد این مجموعه صنعتی را چندین برابر کرد. 

منتشر شده در سرویس:

کارخانه دار