فرزاد ناظم 11 سال مدیر فنی یاهو بود، ایرانی دره سیلیکون

باید در اوج خداحافظی کرد

کد: 13980304404200005

در دسترس نیست

، تهران ، (کارخانه‌آنلاین): در کنار موفقیت هایی که ناظم برای شرکت یاهو به دست آورد او تلاش کرد تا سهام شرکت گوگل را هم به نمایندگی از طرف شرکت یاهو برای این شرکت خریداری کند، اما در نهایت این معامله به نتیجه باقی ماند.

باید در اوج خداحافظی کرد
فرزاد ناظم 11 سال مدیر فنی یاهو بود

ناظم 10 سال در شرکت اوراکل ماند و پیشرفتش تا جایی بود که معاون مدیرعامل در وب و مدیا شد؛ آوازه کار او در این سال ها در بین شرکت های نرم افزاری و کامپیوتری بسیار پیچید تاجایی در دره سیلیکون به شهرت بسیاری دست یافت و به «زاد» معروف شد

در 70 کیلیومتری جنوب شرقی سانفرانسیسکو در آمریکا منطقه وسیعی وجود دارد به نام دره سیلیکون (Silicon Valley) که به دلیل جای گرفتن برگ ترین شرکت های حوزه فناوری جهان از جمله اپل، گوگل، ماکروسافت، یاهو و... به عنوان قلب فناوری نوین جهان شناخته می شود، قلب فناوری که در آن دانشمندان و فعالان اقتصادی و علمی ایرانی هم حضور دارند و یکی از مشهورترین این دانشمندان و فعالان اقتصادی ایرانی فرزاد ناظم است؛ فردی که در این منطقه با نام مستعار «زاد» شناخته می شود و حالا بعد از سال ها فعالیت در این منطقه و حضور موثر در شرکت های مختلف، بیشتر به کارهای سرمایه گذاری و مشاوره برای راه اندازی استارت آپ های جدید مشغول است. کسی که در سابقه مدیریتی خود در شرکت های حاضر در سیلیکون ولی نام هایی همچون اوراکل ( یکی از بزرگترین شرکت های نرم افزاری در آمریکا و جهان) و یاهو را دارد.  

فرزاد ناظم در سال ۱۳۴۰ در تهران متولد شد. تحصیلات متوسطه را در دبیرستان البرز شروع کرد ولی بعد برای ادامه تحصیل به آمریکا مهاجرت کرد؛ در آن جا دیپلم گرفت و بعد وارد دانشگاه پلی تکنیک کالیفرنیا شد و در رشته کامپوتر و علوم رایانه کارشناسی و کارشناسی ارشد خود را گرفت.  البته او از همان دوران تحصیل برای کسب درآمد و تجربه در شرکت های مرتبط با حوزه تحصیلش کار می کرد. نخستین شرکتی که فرزاد ناظم در آن مشغول به کار شد موسسه رلم ( ROLM) بود که در زمینه تولید سوئیچ های کامپوتری سیستم تلفن فعالیت می کرد.

فرزاد ناظم مدتی در این شرکت کار کرد و بعد به شرکت سیدیس (SYDIS) رفت که از دل شرکت رلم و توسعه این شرکت شکل گرفت و نقش پیشتازی در توسعه فناوری پلت فرم تلفن کامپیوتری را در شروع دهه 1980 بازی می کرد. فرزاد ناظم در این شرکت خوش درخشید و به علت شایستگی توانست به سرعت پله های رشد را طی کند و به جایگاه مدیریتی دراین شرکت برسد. ناظم به کار تیمی اعتقاد بسیار دارد و همین موضوع باعث شده همیشه درمدیریت نیروی انسانی و مسئولیتی که برعهده می گیرد موفق باشد و از توانایی های نیروهایش بهترین و بیشترین استفاده را کند.

ناظم جزو مدیرانی است که اعتقاد دارد باید در اوج خداحافظی کرد و بازنشسته شد و به همین دلیل نیز خیلی زود به فکر بازنشستگی افتاد، البته مسئولان شرکت یاهو به پاس بیش از یک دهه فعالیت ناظم او را با یک هدیه بزرگ راهی خانه کردند؛ پاداش 9 میلیون و 600 هزار دلاری.

ورود به اوراکل

شرکت اوراکل یکی از بزرگ ترین شرکت های نرم افزاری جهان است که در آمریکا و در سال 1977 راه اندازی شد و فرزاد ناظم در سال 1985 به این شرکت پیوست. او در کتاب « شناخت دره سیلیکون» که از سوی دانشگاه شریف منتشر شده است، درباره فعالیت هایش در شرکت اوراکل گفته:« یکی از کارهایم « شاهراه اطلاعاتی» بود که در اوایل دهه ۱۹۹۰ انجام شد، می ‌خواستیم اینترنت پرسرعت را برای سیستم‏ های اطلاعاتی و ارائه برنامه‏ های ویدئویی و... به خانه‏ ها بیاوریم. برای چنین سیستمی از سرورها گرفته تا شبکه فیبر نوری و باکس‏هایی که باید در خانه‏ ها می ‏گذاشتیم همه را باید خودمان طراحی می‏ کردیم. لری ادیسون، مدیرعامل اوراکل هرچند تمرکزش بر فروش دیتابیس بود ولی ایده‏های متنوع بسیاری در حوزه اینترنت داشت که روی آنها سرمایه‏ گذاری می‏ کرد.»

ناظم 10 سال در شرکت اوراکل ماند و پیشرفتش تا جایی بود که معاون مدیرعامل در وب و مدیا شد؛ آوازه کار او در این سال ها در بین شرکت های نرم افزاری و کامپیوتری بسیار پیچید تاجایی در دره سیلیکون به شهرت بسیاری دست یافت و به «زاد» معروف شد و همین شهرت بود که باعث شد از سوی شرکت های مختلف پیشنهادهای کار داشته باشد که یکی از آن ها یاهو بود. البته زمانی که فرزاد ناظم به این شرکت ملحق شد هنوز یاهو مانند امروز جهانی نشده بود، شرکتی تازه تاسیس با یک سال سابقه کار بود که فرزاد ناظم درآن آینده ای روشن می دید و از آن جایی که به دنبال کارهای جدید بود، تصمیم گرفت به آن بپیوندد و به پیشنهاد کاری که به او شده بود، جواب مثبت دهد.

یاهو در سال ۱۹۹۴ از سوی دو دانشجوی دوره دکترای مهندسی برق در استنفورد به نام‏ های «جری یانگ» و «دیوید فیلو» راه اندازی شده بود. ناظم در گفت و گویی درباره اهداف اولیه راه اندازی یاهو گفته:« هدف اولیه راه ‏اندازی یک دایرکتوری (مجموعه‌ ای از نرم ‌افزارهای کاربردی که وظیفه ذخیره و سازمان ‌دهی اطلاعات مربوط به کاربران را دارند) برای وب بود و تقریبا یک سال بعد سکویا که از معتبرترین سرمایه ‏گذاران خطر‏ پذیر در سیلیکون ‏ولی است، در دو مرحله حدود سه میلیون دلار سرمایه برای یاهو فراهم کرد و در ۱۲آوریل ۱۹۹۶ یاهو وارد بورس سهام شد و با ارزش‏ گذاری هر سهم به مبلغ ۱۳دلار و با فروش 6/ 2 میلیون سهم مبلغ 8/ 33میلیون دلار به سرمایه ‏اش اضافه کرد و جالب است که ارزش هر سهم یاهو تا حدود ۱۱۸ دلار هم بالا رفت ولی با ترکیدن حباب دات‌ کام ‏ها در سال ۲۰۰۱ ارزش هر سهم به شدت پایین آمد و تا حدود ۸ دلار هم رسید ولی  با این حال یاهو همراه با ای‏ بی (ebay) و آمازون سه شرکتی بودند که توانستند در بحران دات‌ کام ‏ها باقی بمانند و بحران را پشت ‌سر بگذارند».

تلاش برای خریدن گوگل

در کنار موفقیت هایی که ناظم برای شرکت یاهو به دست آورد او تلاش کرد تا سهام شرکت گوگل را هم به نمایندگی از طرف شرکت یاهو برای این شرکت خریداری کند، اما در نهایت این معامله به نتیجه باقی ماند. خود آن ماجرا را این گونه تعریف کرده است:« من در آوریل ۲۰۰۱ بنیان ‏گذاران گوگل را به مدیران یاهو معرفی کردم تا ایده خرید گوگل را که در شروع کاربود پیگیری کنیم. لری و سرگی ( مدیران گوگل) مبلغ ۲ میلیارد دلار برای فروش گوگل پیشنهاد کردند ولی یاهو روی مبلغ یک میلیارد ایستاد. حتی مدتی به عنوان نماینده دو طرف، من و امید کردستانی ( از مدیران ارشد گوگل که دانشمندی ایرانی است) مذاکره کردیم ولی در نهایت توافق حاصل نشد.»

ناظم جزو مدیرانی است که اعتقاد دارد باید در اوج خداحافظی کرد و بازنشسته شد و به همین دلیل نیز خیلی زود به فکر بازنشستگی افتاد، البته مسئولان شرکت یاهو به پاس بیش از یک دهه فعالیت ناظم او را با یک هدیه بزرگ راهی خانه کردند؛ پاداش 9 میلیون و 600 هزار دلاری. ناظم در گفت و گویی در این باره بازنشستگی اش، گفته:« حدود سال ۲۰۰۷ بود که به فکر بازنشستگی افتادم. من فلسفه ‏ای دارم و معتقدم رهبران هر موج جدید از تکنولوژی با رهبران موج قبلی آن متفاوت خواهند بود. به هرصورت نظرم این بود که باید کنار بروم. هرچند در دوره 10 ساله ‏ای که در یاهو بودم بخش مهندسی کارآمدی ایجاد کردم. وقتی من به یاهو پیوستم فقط ۶ مهندس در آنجا مشغول به ‌کار بودند و وقتی بیرون آمدم 6هزار مهندس داشتیم. علاوه ‌بر این یاهو اولین وب ‏سایتی بود که 700 میلیون بازدید ‏کننده داشت و هیچ‏ وقت از کار نیفتاد.»

او وقتی تصمیم به بازنشستگی گرفت در وبلاگ یاهو بیانیه ‏ای منتشر کرد و در آن نوشت: « بعداز ۲۶ سال حضور فعال در این دوره‏ ای که تکنولوژی شتاب روز افزونی داشت من فکر می ‏کنم وقت کناره ‏گیری است. وقتی به استارت آپ ‏های جمع و جوری مثل اوراکل و یاهو می‏ پیوستم هیچ فکر نمی‌ کردم چه اتفاقاتی در پیش است. به دوره 10، 11 ‏ساله اخیر در یاهو هم که نگاه می‏ کنم توسعه و پیشرفت آن برایم شگفت ‏انگیز است. یاهو نقش عمده‏ای در توسعه اینترنت به جایی که امروز رسیده ایفا کرده است و من بسیار مفتخرم که عضوی از تیم خبره و کارآمد یاهو بوده ‏ام.» فرزاد ناظم بعد از بازنشستگی دو سال ابتدایی را به استراحت و گشت و گذار در دنیا با خانواده گذراند و بعد از آن نهادی برای سرمایه گذاری و مشاوره تکنولوژی به خصوص به جوانان و استارت آپ ها راه اندازی کرد. او همچنین عضو هیات امنای مدرسه Nueva  است که می خواهند مدرسه جدیدی برای قرن بیست و یکم بسازند. فرزاد ناظم معتقد است موج ‏های جدید تکنولوژی در راه است؛ موج ‏هایی که می ‏آیند و همراه خود خیلی چیز‏ها را دگرگون می‏ کنند.» عامل اصلی موفقیت های فرزاد ناظم به اعتقاد همکارانش تعامل بالای او با نیروی انسانی زیر مجموعه اش و کار تیمی در تمامی امور است. او بر این باور است که اگر عده ای که در یک مکان مشغول به کار هستند تمام توان خود را به کار گیرند، به طور قطع می توانند به تمام اهداف خود دست یابند. مجله فرچون چندسال پیش در گزارشی ثروت ناظم را 300 میلیون دلار اعلام کرد و از او به عنوان چهاردهمین ایرانی ثروتمند جهان نام برد. از سال 2010  تاکنون فرزاد ناظم در بیش از 60 شرکت تکنولوژی محور در زمینه های داده های بزرگ، تکنولوژی بهداشت، نرم افزار و... سرمایه گذاری کرده است و حاصل سرمایه گذاری های او و محصولات تولید شده از سوی شرکت های معتبری همچون گوگل، یاهو، توییتر، و سیسکو خریداری و مورد استفاده قرار گرفته است.

او درباره پیوستنش به یاهو هم گفته: « سال‏های ۱۹۹۴ و ۱۹۹۵ کم‏ کم اینترنت و کسب ‌و کارهای اینترنتی رونق گرفت. اواخر سال ۱۹۹۵ بود که از شرکت یاهو با من تماس گرفتند و دعوت به همکاری کردند. زمانی که برای مصاحبه رفتم، دیدم شرکت یاهو محیط مناسبی برای من است و فضای جدیدی برای کار و تلاش است، بنابراین تصمیم گرفتم به این شرکت بروم. البته به خوشی و با حفظ دوستی از اوراکل جدا شدم و هنوز هم با لری ادیسون ( مدیرعامل اوراکل) رفت و آمد دارم و دوستان خوبی برای هم هستیم. زمانی که من کار را در یاهو شروع کردم، کمتر از یک سال از تاسیس این شرکت می‏ گذشت و هنوز بخش تکنولوژی نداشتند.»

ناظم به عنوان مدیرفنی به یاهو ملحق شد تا بخش تکنولوژی و مهندسی را راه‏ اندازی کند. او در یاهو هم خوش درخشید و موفقیت های بسیاری به دست آورد. خودش در این باره گفته: « در پیشرفت های این شرکت من هم نقش داشته ام. بعد از اینکه من وارد یاهو شدم این شرکت از اینکه صرفا یک دایرکتوری باشد به پورتال تبدیل شد. در سال‏های اولیه اینترت به نوعی درگاه ورودی به وب برای همه کاربران بود و روی این پورتال انواع خدمات و سرویس‌های عمومی مورد نیاز ارائه شد. سرویس جست‏ و جو هم می‏ دادیم. در سال ۱۹۹۷ سرویس ایمیل یاهو را راه انداختیم که صدها میلیون کاربر به آن پیوستند و به محبوب‏ ترین سرویس ایمیل تبدیل شده بود. علاوه ‌بر اینها یاهو به پورتال وب تبدیل شد و به نوعی مدخلی برای ورود به اینترنت بود که منجر به راه‏اندازی سرویس وب شخصی با عنوان «مای یاهو» شد.»

به اعتقاد ناظم پایین‏ بودن هزینه ‏ها و قابلیت توسعه سریع یاهو از عوامل مهمی بودند که باعث جلب‌ توجه کاربران بسیاری به این سایت شدند. به گفته او مدیران این شرکت در فرآیند توسعه یاهو بیش از ۴۰ شرکت استارت آپ را که فناوری یا سرویس‏ های مناسبی داشتند، خریدداری کرد و این اقدام به تنوع خدمات یاهو و افزایش کاربران منجر شد. البته در این بین تلاش هایی نیز برای خرید گوگل از سوی یاهو صورت گرفت ولی به نتیجه نهایی نرسید.

منتشر شده در سرویس:

کارخانه دار