بی ­پرده در مورد برتری ­های هوش مصنوعی به نیروی کار

ربات ها به‌جای آدم ­ها؟

کد: 13980409424500005

در دسترس نیست

، تهران ، (کارخانه‌آنلاین): کسب­وکار خوب بر موج تصمیم­گیری خوب سوار می ­شود. داده ­های دقیق و قابل اطمینان همان خوراکی است که برای گرفتن تصمیم مناسب لازم است.

ربات ها به‌جای آدم ­ها؟
آیا به زودی ربات ها جای انسان ها سر کار می روند؟

خطاهای انسانی قابل اجتناب نیستند. همین دلیل محکم‌تری است که از ابتدا جلوی این گونه از خطاها را بگیریم.

حالا چند سالی است که در مجامع بین­المللی مانند مجمع جهانی اقتصاد حرف از انقلاب چهارم صنعتی مطرح می­شود. از شاخصه­های این انقلاب جدید و در جریان، تغییرات ناگزیر در محیط و نیروی کار است. این همان تیغ دولبه­ای است که همواره با ورود پدیده­های جدید به دایره کسب­وکار و تولید، باعث نگرانی و امیدواری هم‌زمان آدم­ها می­شود. اگر زمانی دستگاه­های خودکار ریسندگی قرار بود نان کارگران را آجر کنند حالا صحبت از این است که هوش مصنوعی و برنامه­های کامپیوتری و فناوری­های نوین بخش قابل توجهی از کارهای مختلف در عرصه­های مختلف را بر عهده بگیرند. هرچند خیلی­ها هستند که هنوز به دیده شک به این فناوری­ها و قابلیت­هایش نگاه می­کنند اما تجربه بشر نشان داده که دیر یا زود کم‌کم و بعد دسته‌دسته به آن تن می­دهند. در این میان بد نیست به منطق مبتنی بر حمایت از جایگزینی هوش مصنوعی به جای نیروی انسانی نگاهی بیندازیم. این منطق هرقدر عاری از عاطفه به نظر آید با حساب و منطق تجارت به خوبی همخوان است. نشریه کارآفرین در مطلبی به برتری­های هوش مصنوعی به نیروی انسانی پرداخته است و خیلی واضح و بدون تعارف به کارفرمایان گوشزد می­کند که با در پیش گرفتن این شیوه­های نوین تا چه اندازه از هزینه­ها و خطاهای موجود در کارشان می­کاهند. در این مطلب نیروی کار جایزالخطا و غیرقابل اطمینان خوانده شده و خیلی بی‌پرده در مقایسه با هوش مصنوعی به چالش کشیده شده است. هرچند نیروی کار انسانی با گذشت انقلاب­های صنعتی متفاوت همچنان توانسته است جای خودش را حفظ کند اما بد نیست نگاه بی­تعارف­تری به معنای واقعی انقلاب صنعتی چهارم بیندازیم و به این فکر کنیم که تا در پیش گرفتن این مسیر چقدر فاصله داریم. ترجمه بخشی از مطلب این نشریه را در این صفحه می­خوانید.

کارمند کمتر در محل کار به معنای خطای کمتر است. استفاده از هوش مصنوعی در محیط کار می­تواند سازمانی توانمند ایجاد و بستر را برای مدیریت کیفی فراهم کند.

تصمیم­های خوب گرفته می­ شود

کسب­وکار خوب بر موج تصمیم­گیری خوب سوار می­شود. داده­های دقیق و قابل اطمینان همان خوراکی است که برای گرفتن تصمیم مناسب لازم است. تونی ام فونتین، موسس نو اینترتینمنت توضیح می­دهد که: «تصمیم‌های یک سازمان بر اساس داده­های عملیاتی در دسترس اتخاذ می­شود. وقتی داده به خاطر خطاهای پیش­آمده، قابل اطمینان نباشد فقط کمی زمان می­برد که همه چیز ناگهان از هم بپاشد.»

سازمان­های با سیستم داده­ای بزرگ وقتی که کار جمع­آوری اطلاعات را تنها به کارمندانشان بسپارند خود را در معرض ریسک بیشتری قرار می­دهند. همیشه این امکان (حتی در حداقل ممکن) وجود دارد که این داده­ها مستند نباشند. کارفرمایان می­توانند با روی آوردن به هوش مصنوعی برای گردآوری داده و دست یافتن به بینش بهتری از کسب­وکارشان، این مشکل را حل کنند.

خطاها کاهش پیدا می­ کنند

خطاهای انسانی قابل اجتناب نیستند. همین دلیل محکم‌تری است که از ابتدا جلوی این گونه از خطاها را بگیریم. خطای انسانی در محل کار گاهی می­تواند یک سازمان را نابود کند و یا باعث بدنامی آن شود. کارمندان خیلی راحت ممکن است با عوامل فیزیکی و روحی تمرکزشان را از دست بدهند و همین موضوع گاه ممکن است تبدیل به خسارتی غیرقابل جبران شود.

کارمند کمتر در محل کار به معنای خطای کمتر است. استفاده از هوش مصنوعی در محیط کار می­تواند سازمانی توانمند ایجاد و بستر را برای مدیریت کیفی فراهم کند. در چنین محیطی وظایف و دستورالعمل­ها کاملا شفاف هستند و شکاف حاصل از خطاهای انسانی با دقت و قابل اطمینان بودن داده­ها پر می­شود. به وجود آمدن چنین روند به‌هم‌پیوسته­ای سبب سرویس­دهی مناسب می­شود و موانعی را که در روش سنتی و غیرخودکار وجود دارد از میان می­برد.

سرویس خوب به مشتریان ارائه می­ شود

رابطه با مشتریان بخشی جدایی­ناپذیر از هر کسب و کار است و ارائه خدمات عالی به مشتریان اصلی است که به هیچ وجه نمی­شود از آن چشم پوشید. همگام ماندن با سرعت رو به رشد ارتباط با مشتریان ممکن است برای بخش مشتریان بیش از اندازه طاقت­فرسا شود به خصوص اگر در مورد شرکتی صحبت ­کنیم که طیف گسترده­ای را پوشش می­دهد. برای ارائه بهتر خدمات مشتریان، کارفرمایان می­توانند از هوش مصنوعی برای بهبود تجربه مشتری استفاده کنند. با استفاده از برنامه­های متکی به تکنولوژی­های پیشرفته، مشتریان می­توانند مشکلاتشان را به صورت آنلاین مطرح و واکنش مناسب را در اسرع وقت دریافت کنند.

منتشر شده در سرویس:

گزارش جهان