نگاهی به زندگی جف بزوس بنیانگذار بزرگترین شبکه فروش اینترنتی جهان

آمازونی به وسعت یک کلیک

کد: 13980222403980005

در دسترس نیست

، تهران ، (کارخانه‌آنلاین): در سال ۱۹۹۵ اولین نسخه از وب سایت آمازون روی شبکه ی اینترنت قرار گرفت واز تاریخ ۱۶ ژوئیه ۱۹۹۵ آمازون رسماً کار خود را آغاز کرد. در سال ۱۹۹۷ فروش سهام آمازون از طریق سایت راه اندازی شد و در پی آن کار آمازون به چند کشور دیگر از جمله کانادا، ژاپن، انگلستان و فرانسه گسترش یافت.

آمازونی به وسعت یک کلیک
جف بزوس سال گذشته به عنوان ثروتمندترین فرد جهان انتخاب شد

200 دوست دنیای مجازی او دست به کار شدند و در 30 روز، آمازون بدون آن که در مطبوعات و رسانه ها تبلیغی کرده باشد، در 50 ایالت آمریکا و 45 کشور خارجی موفق شد کتاب بفروشد. در ماه سپتامبر، فروش آمازون به هفته ای 20 هزار دلار رسیده بود.

بی شک آمازون از جمله نام هایی است که تاریخ فروش اینترنتی را بدون آن نمی توان تصور کرد. اما آمازون این اسطوره شدن را مدیون جف بزوس است. جفری پی. بزوس در آلبورک در ایالت نیومکزیکو به دنیا آمد. مادرش زمانی که هنوز سنش به بیست سال نمی رسید از پدر طلاق گرفت. بزوس چهار ساله بود که مادرش با مایک بزوس وکه مهاجری از کوبا بود ازدواج کرد. وقتی مادر و پدر جف با یکدیگر ازدواج کردند، خانواده به هودسون نقل مکان کرد و پدر در شرکت اکسون مهندس شد. خانواده مادری جف اصالتا تگزاسی بودند و مزرعه ای در حدود 25 هزار هکتار در اختیار داشتند. پدر بزرگ جفری یک مسوول محلی بود و در کمیسیون انرژی اتمی در آلبوکرک کار می کرد.

او خیلی زود بازنشسته شد و به مزرعه خانوادگی شان رفت و جف هم اکثر تابستان ها، در این مزرعه پیش پدر بزرگش بود. جف از همان ابتدا نبوغ خود را به نمایش گذاشت. زمانی که هنوز ده سال بیشتر نداشت گاراژ خانه را تبدیل به آزمایشگاه کرده بود. در سنین نوجوانی با خانواده به میامی در فلوریدا رفت. در همان سال ها بود که در خود میل شدیدی به کامپیوتر دید. پس از فارغ التحصیل شدن به پرینستون رفت تا فیزیک بخواند اما خیلی زود به عشق قدیمی خود یعنی کامپیوتر بازگشت و در علوم کامپیوتر و مهندسی الکترونیک از دانشگاه فارغ التحصیل شد.

پس از فارغ التحصیلی، جف بزوس شغلی در وال استریک پیدا کرد. در آن زمان وال استریت به شدت به کامپیوتر و نرم افزارهایی احتیاج داشت که رویکرد بازار را پیدا و بررسی کند. او در فیتل کار کرد. شرکتی پیش رو که در حال ساختن شبکه ای برای ایجاد تجارتی بین المللی بود. سپس به شرکت بانکرز تراست رفت و تا رده معاون ریاست هم بالا رفت اما این شغل با روحیات او سازگار نبود و به شرکت شاو رفت. تخصص این شرکت در زمینه تولید نرم افزار برای بازار سهام بود. در این شرکت بود که نبوغ بزوس شکفته شد و نرم افزارهایش در زمینه سهام، او را تا مقام معاون ریاست بالا برد اما بزوس باز راضی نبود.

در ابتدای دهه نود اینترنت هنوز به معنای امروزی تجاری نبود. اینترنت در ابتدا برای وزارت دفاع ابداع شده بود که در زمان های ضروری شبکه های نظامی را به یکدیگر متصل نگاه دارد. شرایطی مانند حمله نظامی یا حوادث طبیعی. پس از چندین سال این امکان برای دولت و محققان دانشگاهی نیز فراهم شد اما در ابتدای دهه نود، دولت این امکان را برای عموم هم فراهم کرد.

با این وجود در سال 1994 هنوز هیچ تجارتی در اینترنت وجود نداشت. یک روز بهاری جف بزوس در خانه نشسته بود و مقاله ای خواند که در آن ذکر شده بود استفاده اینترنت، هر ساله 2300 درصد افزایش پیدا می کند. او همانجا فهمیدکه این مکان بازار آینده است و شروع کرد به بررسی قابلیت های این محیط مجازی.

بزوس می گوید: «با خود فکر کردم که چه تجارتی را می شود با اینترنت و به روش پستی انجام داد. اسم بیست تجارت را روی کاغذ نوشتم و با خود فکر کردم که اینترنت به کدام یک از این تجارت ها ابزار بهتری نسبت به تجارت به شیوه سنتی می دهد. دیدم کتاب بهترین است، چون کتاب کمترین جزییات را دارد و برای هیچ کتابی برای مثال کاتالوگی چاپ نمی شود. پست کردن آن راحت است و می توان به شکل مجازی مشتریان بسیاری برای آن پیدا کرد.»

اتفاقا روز بعد قرار بود که نشست فروشندگان کتاب آمریکا برگزار شود. بزوس معطل نکرد و روز بعد به لس آنجلس رفت و در نشست فروشندگان کتاب آمریکا شرکت کرد و هر چیزی که راجع به تجارت کتاب بود آموخت. او دید که تقریبا تمامی فروشندگان عمده کتاب، لیستی کامپیوتری از کتاب های خود دارند. تنها چیزی که او نیاز داشت، مکانی در اینترنت بود. جایی که مردم بتوانند لیست کتاب ها را بررسی کنند و در همان جا سفارش کتاب خود را بدهند. کارمندان بزوس برای این ریسک هیچ کدام تمایلی نشان ندادند اما بزوس تصمیم گرفت که خود به تنهایی وارد این تجارت شود و از موقعیت شغلی عالی خود در نیویورک استعفا داد.

جف و همسرش مکنزی، به تگزاس پرواز کردند. ناپدری اش به آنها یک شورلفت بلیزر مدل 1988 داد و با همان به سوی سیاتل رفتند. سیاتل جایی بود که آنها به تولیدکنندگان عمده کتاب دسترسی داشتند. این شهر همچنین مرکز کامپیوتر آمریکا هم بود. در اتومبیل آنها راجع به نام شرکت بحث کردندو به نام آمازون رسیدند. آمازون با حرف A شروع می شد و جف می خواست که در جست و جوگرهای کامپیوتری به شیوه آن زمان که به ترتیب حروف الفبا بود، نامش در ابتدای لیست باشد.

دفتر فروشگاه آنها در خانه دو اتاق خوابه شان بود. جف با استفاده از وسایل قدیمی منزل و سه کامپیوتر در همین مکان سرور آمازون را راه انداخت. وقتی نسخه آزمایشی سایت راه افتاد، از سیصد دوستش خواست که سایت را چک کنند و ببینندمشکلی ندارد. جف سرانجام نام amazon.com را برای سایت خود برگزید. رود آمازون نام بزرگترین رود جهان است و جف نیز اعتقاد داشت که سایت کوچکش روزی به بزرگترین کتابخانه ی جهان بدل خواهد شد .

در سال ۱۹۹۵ اولین نسخه از وب سایت آمازون روی شبکه ی اینترنت قرار گرفت واز تاریخ ۱۶ ژوئیه ۱۹۹۵ آمازون رسماً کار خود را آغاز کرد. در سال ۱۹۹۷ فروش سهام آمازون از طریق سایت راه اندازی شد و در پی آن کار آمازون به چند کشور دیگر از جمله کانادا، ژاپن، انگلستان و فرانسه گسترش یافت.دوستانش اعلام کردند که تحت سیستم عامل های گوناگون و سیستم های مختلف مشکلی نیست. بنابراین در 16 جولای 1995 بزوس سایتش را برای عموم جهان عرضه کرد و غول متولد شد. او به دوستانش گفت که کلمه آمازون را در فروم های مجازی تبلیغ کنند. فروم های آن زمان تحت سیستم عامل داس بود و تنها می شد از متن بهره گرفت.

200 دوست دنیای مجازی او دست به کار شدند و در 30 روز، آمازون بدون آن که در مطبوعات و رسانه ها تبلیغی کرده باشد، در 50 ایالت آمریکا و 45 کشور خارجی موفق شد کتاب بفروشد. در ماه سپتامبر، فروش آمازون به هفته ای 20 هزار دلار رسیده بود. بزوس دیگر نمی توانست تنها ادامه دهد و تیمی استخدام کرد که قابلیت های سایت را بهبود ببخشند. آنها قابلیت هایی مانند خرید با یک کلیک و همچنین نظر خوانندگان در هر کتاب را به سایت اضافه کردند. نظر خوانندگان در سایت باعث شد که هزاران مشتری آمازون پس از خواندن هر کتاب به آمازون بیایند و نظر و نقد خود را درباره هر کتاب بنویسند.

بزوس به‌عنوان چهره برگزیده سال 1999 مجله تایمز معرفی شد.

امروز این کار شاید زیاد هیجان انگیز نیاید، اما نباید فراموش کرد که از سال 1995 صحبت می کنیم، یعنی سال 1374 شمسی خودمان. زمانی که فضای گفت و گوی مجازی هنوز در ابتدای راه خود بود. این نوآوری، فروش آمازون را هشت برابر کرد. حتی خود بزوس هم باور نمیکرد که تجارتشان به این سرعت رشد کند. وقتی که سهام کمپانی در سال 1997 در بازار سهام عرضه شد، منتقدان شک داشتند که آمازون بتواند موقعیت خود را حفظ کند. غول های چاپ آمریکا مانند بارنز اند نوبلز و بردرز هم به تبعیت از آمازون سایت فروش اینترنتی خود را راه انداخته بودند اما دوسال بعد، قیمت سهام آمازون به تنهایی، از مجموع دو سهام این دو کتابفروش عمده آمریکایی سبقت گرفته بود. در انتهای دهه 90، جف بزوس قدم به باشگاه بیلیونرها گذاشته بود و مجله تایم عکس او را روی جلد برد و مجله فورچون هم نام او را در میان جوان ترین میلیاردرهای جهان ذکر کرد.

در همان ابتدا بزوس به دنبال این بود که سهم بازار بیشتری به خود اختصاص دهد، اگرچه این کار به بهای از دست رفتن سود باشد. او تصمیم گرفت که شعار خود را تغییر دهد و شعار «بزرگترین کتابفروشی زمین» را به «بزرگترین فروشگاه زمین» تغییر داد. کارشناسان این کار او را اشتباه بازاریابی خواندند اما برخی دیگر این استراتژی را بسیار هوشمندانه تلقی کردند. او در هر گسترشی که در تجارت خود می داد، شش محور را مطرح می کرد: «نیاز مشتری، مالکیت، زمان شناسی، صرفه جویی، بلندنظری، و نوآوری». او می گوید که «ما بزرگترین شرکت مشتری محور هستیم. جایی که مردم می توانند بیایند و هر چیز آن لاینی را بخرند.» آمازون در این هنگام، سی دی های موسیقی، ویدئو، اسباب بازی، لوازم الکترونیکی و ... به بازار خود افزود. وقتی حباب اینترنت ترکید، آمازون در حال ساختاردهی دوباره خود بود و زمانی که بسیاری از «دات کام»ها محو شدند، آمازون به شدت سود می داد.

در اکتبر 2002، آمازون فروش لباس را هم به فروشگاه خود اضافه کرد. او این فروش را با همکاری برندهای مطرح لباس مانند گپ، نورداستورم، و لنز اند انجام داد. در سال 2003 آمازون A9 را معرفی کرد. A9 در واقع موتور جست و جویی بود که تنها در وب سایت هایی جست و جو می کرد که به نوعی در فروش اینترنتی دست داشتند. همزمان، آمازون، فروشگاه آن لاین لوازم ورزشی را هم به مجموعه خود افزود و بیش از 3000 برند مختلف ورزشی را در آن عرضه کرد. در سال 2006 آمازون فروش سالانه ای بالغ بر 7/10 میلیارد دلار داشت و امروز هم بزرگترین فروشگاه اینترنتی جهان است.

در سال 2007 جف بزوس فکر کرد که باید انقلابی در صنعت خواندن به وجود آید. از زمان اختراع خط، این کتاب های کاغذی بودند که یار مهربان خوانندگان لقب داشتند. اما بزو با خود اندیشید که در قرن 21 این یار مهربان می تواند یک «گجت» باشد. پیش از او بسیاری این کار را البته آزموده بودند اما مشکل دستگاه های آنان این بود که شباهتی به صفحه کتاب نداشتند و از خود نورهایی ساطع می کردند که پس از مدتی خواندن، ذهن را خسته می کرد.

او در سال 2013 سهام روزنامه واشنگتن‌پست و دیگر انتشارات مربوط به آن را خرید. یک سال بعد، او دیوار پرداخت آنلاین را برای مشترکان برخی روزنامه‌های آمریکایی محلی برداشت. پروژه Amazon Prime Air  دستگاه‌های کنترل از راه دور مجهز به هواپیما‌های بدون سرنشین را برای انجام یک نوع از کار‌های انسانی توسعه داد.

بزوس و شرکتش متعهد به انجام یکسری اقدامات مبتکرانه در راستای تغییر شرایط آب‌و‌هوایی است. این شرکت یکسری طرح‌های خیرخواهانه به منظور جمع‌آوری کمک‌های مالی را در صفحه اصلی سایت خود به تصویر می‌کشد.  بزوس در سال‌های 2012 و 2011 بخشی از کمیته اجرایی شورای کسب‌و‌کار بود. بزوس و همسرش مکنزی سه پسر و یک دختر دارند. این دختر چینی به فرزندخواندگی پذیرفته شده است.

بزوس به‌عنوان چهره برگزیده سال 1999 مجله تایمز معرفی شد. به گزارش شرکت رسانه‌ای  US News & World، او یکی از بهترین مدیران سال 2008 بود. او در همان سال مدرک دکترای افتخاری را در حوزه علم و فناوری از دانشگاه  Carnegie Mellon  دریافت کرد. او در سال 2012 به‌عنوان چهره برتر در عرصه کسب‌و‌کار معرفی شد. با ثروت خالص 59.4‌میلیارد دلار، او پنجمین فرد پولدار در جهان است. او توسط مجله مدیریت  Harvard Business Review   در فهرست بهترین مدیران عامل جهان، جایگاه دوم را کسب کرد.

آمازونی به وسعت یک کلیک
زیر و بم آمازون را بهتر بشناسید

برای مشاهده این تصویر در سایز اصلی اینجا را کلیک کنید.

آمازونی به وسعت یک کلیک

منتشر شده در سرویس های:

گزارش جهان | کارخانه دار