داستان زندگی آمانسیو اورتگا که بزرگترین برند پوشاک جهان شد

از صفر تا زارا

کد: 13980210393710005

در دسترس نیست

، تهران ، (کارخانه‌آنلاین): اولین پروژه کاری اورتگا ترمیم کم هزینه یک لباس شب گرانقیمت بود. او پس از آن در دهه ۶۰ میلادی با کمک خواهر و برادرش روی میز آشپزخانه خواهرش شروع به تولید لباس های شب کرد.

 از صفر تا زارا
از صفر تا زارا

او با همسر دوم خود در آپارتمانی در گالیسیا اسپانیا زندگی می کند و آپارتمان لوکسی در میامی دارد. او همچنین به دلیل علاقه شدیدی که به سوارکاری دارد، پیست اسب سواری برای پرش اسب دارد که متعلق به خودش است.

آمانسیو اورتگا گائونا، متولد 28 مارس سال 1936در ایالت لیون اسپانیا است، کارآفرینی اسپانیایی در زمینه مد است که با ثروت 3/18 میلیارد دلار در جایگاه دهم، ثروتمندترین افراد جهان در سال 2010 قرار دارد. او به همراه همسر اولش، روزیلا مرا گروه ایندیتکس را تاسیس کرد و رییس این گروه نیز می‌باشد. در حال حاضر حدود 59 درصد سهام این شرکت متعلق به اورتگا است.

آمانسیو اورتگا گائونا، متولد 28 مارس سال 1936در ایالت لیون اسپانیا است، کارآفرینی اسپانیایی در زمینه مد است که با ثروت 3/18 میلیارد دلار در جایگاه دهم، ثروتمندترین افراد جهان در سال 2010 قرار دارد. او به همراه همسر اولش، روزیلا مرا گروه ایندیتکس را تاسیس کرد و رییس این گروه نیز می‌باشد. در حال حاضر حدود 59 درصد سهام این شرکت متعلق به اورتگا است.

پدر آمانسیو، یک کارگر راه‌آهن و مادرش خدمتکار بود. او هیچ وقت تحصیلاتش را ادامه نداد. اورتگا که به دلیل شغل پدرش به همراه خانواده در 14 سالگی به شهر لاکرونیا نقل مکان کرده بود، در این شهر به عنوان پیک برای یک فروشگاه لباس فروشی که برای افراد ثروتمند لباس تولید می‌کرد و پس از آن در شغل‌هایی مثل دستیار پارچه‌فروشی و خیاطی مشغول به کار شد. اورتگا با دیدن اینکه هزینه‌های تولید پوشاک از مرحله طراحی به کارخانه و فروشگاه‌ها چطور افزایش می‌یابد،‌ به اهمیت تحویل بدون واسطه محصولات برای کاهش هزینه‌ها پی برد. او سال‌ها بعد، این استراتژی را با موفقیت بسیار در زارا پیاده کرد. هدف او از این کار، تحت کنترل داشتن تمام مراحل تولید به منظور کاهش هزینه‌ها و دستیابی به سرعت و انعطاف‌پذیری در تولید و تحویل بود.

او با همسر دوم خود در آپارتمانی در گالیسیا اسپانیا زندگی می کند و آپارتمان لوکسی در میامی دارد. او همچنین به دلیل علاقه شدیدی که به سوارکاری دارد، پیست اسب سواری برای پرش اسب دارد که متعلق به خودش است.

آمانسیو کمی پس از آن توانست در یک تولیدی پیراهن دوزی محلی به نام گالا (Gala) شغلی به عنوان کمک فروشنده پیدا کند و پیک آن شرکت بود اما بعدها به دستیار بزاز و خیاط تبدیل شد و در همانجا، دوخت لباس با دست را یاد گرفت. این تولیدی دوخت و فروش پوشاک هنوز هم در همان بخش پایین شهر لاکرونا قرار دارد. اورتگا در سال ۱۹۷۲ تولیدی پوشاک گوا را تاسیس کرد. او در آن تولیدی، حوله حمام های پشمی را می فروخت. این حوله ها با بهره وری از هزاران زن محلی که عضو تعاونی دوزندگی بودند تولید می شد.

آمانسیو در کارش بسیار سختکوش بود و اصول پایه و اولیه دنیای تجارت را در طول زمان و با تجربه خود فرا گرفت. او سپس در کنار همسرش اولین گام را برای رسیدن به دارایی فعلی اش برداشت و سرانجام نیز به موفقیت رسید. اما پول هرگز تمرکز او را از بین نبرد و همواره به تلاش و پشتکار خود ادامه داد. او به کار خود معتاد است و بسیار علاقه مند است که کارهایش را خودش انجام دهد و هیچ تعطیلاتی هم ندارد.

در اوایل دهه 1960 اورتگا، مدیر یک فروشگاه محلی لباس شد که تنها تعداد کمی از افراد ثروتمندتر آن منطقه از عهده خرید لباس‌های گران آن فروشگاه بر می‌آمدند. بنابراین او با خرید پارچه‌های ارزان‌تر در بارسلونا و برش دستی آنها با استفاده از الگوهای مقوایی شروع به تولید لباس‌هایی با قیمت پایین‌تر کرد و آنها را در فروشگاه‌های محلی به فروش رساند. او از سود حاصل از این کار برای راه‌اندازی اولین کارخانه تولید پوشاک خود که بعدا تبدیل به زنجیره فروشگاه‌های معروف مد در دنیا؛ یعنی زارا (ZARA) شد، در سال 1975 استفاده کرد. زارا به زودی به خاطر فروش محصولات با قیمت مناسبی که توسط طراحان با قابلیت در صنعت مد طراحی شده بودند، شهرت یافت. نخستین گزارش سالانه شرکت، هدف اورتگا را به این صورت بیان می‌کند: «هدف زارا دموکراتیک کردن صنعت مد بود. برعکس این ایده که مد را به عنوان امتیاز خاصی برای افراد خاصی در نظر می‌گیرد، ما صنعت مد را در محصولاتمان به شکلی ارائه می‌کنیم که برای تمام مردم در دسترس بوده و از سلیقه‌ها، علایق و نحوه زندگی زنان و مردان الهام می‌گیریم.»

تجارت پرریسک اورتگا نهایتا در سال 1985 منجر به شکل گیری ایندیتکس برای معرفی زنجیره تولید پوشاک زارا با زنجیره‌های کوچک شد. گروه ایندیتکس یک شرکت بزرگ اسپانیایی و یکی از بزرگ‌ترین مجموعه شرکت‌های مد جهان است. این گروه از حدود 100 شرکت که کارشان مربوط به طراحی، تولید و توزیع پارچه است، تشکیل شده است. ایندیتکس صاحب برندهایی چون زارا، ماسیمو دوتی، برشکا، اویشو،

پول‌اند بر و غیره است. این گروه با بیش از 14000 کارمند، حدود 4600 فروشگاه در 74 کشور جهان را اداره می‌کند. این گروه تقریبا تمام محصولاتش را خود طراحی و تولید می‌کند. زارا و دیگر زنجیره‌های ایندیتکس در ایتالیا، بریتانیا، ایالات متحده، آمریکای لاتین، ژاپن و کویت فعالیت می‌کند.

مدیر مد Louis Vuitton، دانیل پیت (Daniel Piette) شرکت چند ملیتی طراحی و تولید لباس Inditex که موسسین آن آمانسیو اورتگا و رزالیا مرا هستند را «احتمالا نوآورانه ترین و ویرانگرترین خرده فروش جهان» نامیده است. کمپانی Inditex تقریبا از صدها شرکت تابع فعال در زمینه طراحی پارچه و منسوجات، توزید و توزیع آنها مانند ZARA، Bershka، Pull & Bear، Massimo Dutti و Stradivarius تشکیل شده است.

موفقیت ایندیتکس به خاطر سرعت در ارائه محصولاتش

در واقع زمانی که از مرحله طراحی تا مرحله نمایش در فروشگاه طول می‌کشد، حدود یک هفته است. ایندیتکس کارمندان مخصوصی را برای دنبال کردن طراحی‌ها در نمایش‌های مد مامور کرده است و به دنبال این کار طراحان داخلی ایده‌های موفق‌تر را کپی‌برداری می‌کنند. پایه ساخت‌و‌ساز و شبکه توزیع شرکت قادر بود، لباس‌های جدید را ظرف چند هفته که بیش از 12 بار سریع‌تر از رقبایش بود به فروشگاه‌ها بفرستد. ایندیتکس محصولاتش را با تعداد کم، اما تنوع زیاد حمل و ارسال می‌کند و اغلب از هزینه‌های سنگین انبارداری و هزینه‌های حراج برای فروش محصولاتی که فصل آنها گذشته است که بین اغلب فروشنده‌ها در صنعت مد رایج است، اجتناب می‌کند. کامپیوتری شدن تمام سیستم شرکت، اورتگا را قادر می‌ساخت تشخیص دهد چه زمانی برای افزایش موجودی انبارها مناسب است یا چه طرح‌هایی در بازار افت کرده اند. شرکت تنها کالاهایی را که می‌خواست در فروشگاه‌هایش بفروشد تولید می‌کرد و در واقع ساختار سازمانی شرکت مزیت عمده آن بر رقبا می‌باشد.

فروشگاه های Zara هفته ای دو بار اجناس داخل فروشگاه را تغییر می دهند و سفارشات نیز ظرف ۴۸ ساعت می رسند. اینکه چه لباس هایی وارد این فروشگاه ها می شوند و اینکه چه چیزهایی به سطل زباله می روند، همگی تحت کنترل مدیران فروشگاه هاست. این مدیران آموزش دیده اند که به دقت همه چیز را تحت نظر داشته باشند؛ از اینکه چه اجناسی به فروش می روند گرفته تا اینکه مشتریان در فروشگاه دنبال چه جنسی هستند و حتی چه لباسی تن شان است.

اورتگا در طول بحران مالی اسپانیا توانست به قدرت برسد و شخصا از سال ۲۰۰۹ تا ۲۰۱۴ به واسطه سهامش در شرکت Inditex، ۴۵ میلیارد دلار به دست آورد و مابقی بازار سهام اسپانیا را به مبارزه طلبید. او در یک دهه اخیر از طریق سود سهام Inditex، میلیاردها دلار درآمد کسب کرد و در شهرهایی از جمله مادرید، بارسلونا، لندن، شیکاگو، میامی و نیویورک پولش را در املاک و مستغلات سرمایه گذاری کرد.

بر اساس گزارشات واصله۹، اورتگا در سپتامبر ۲۰۱۵ کل بلوک جاده لینکلن در ساحل میامی فلوریدا را به قیمت ۳۷۰ میلیون دلار خریداری کرد. در دسامبر ۲۰۱۳ اورتگا یک ساختمان اداری به ارزش ۶۷۰ میلیون دلار در بخش مرکزی لندن خرید. اورتگاه در کنار املاک گسترده ای که در میامی فلوریدا دارد، صاحب اسکله و هتل لوکسی نیز به نام Epict Residences & Hotel است.

اولین پروژه کاری اورتگا ترمیم کم هزینه یک لباس شب گرانقیمت بود. او پس از آن در دهه ۶۰ میلادی با کمک خواهر و برادرش روی میز آشپزخانه خواهرش شروع به تولید لباس های شب کرد. اولین مشتری او نیز کارفرمای سابقش بود که تولیدی لباس داشت. اورتگا در سال ۲۰۰۹ از طرف وزارت امور خارجه اسپانیا «صلیب بزرگ افتخار بابت شایستگی های مدنی واجتماعی»اش را دریافت کرد.

اطلاعات کمی در مورد زندگی اورتگا در دست است. آمانسیو اورتگا با آن که ثروتمندترین مرد اسپانیا به شمار می رود، علاقه ی چندانی به مطرح شدن در رسانه های عمومی از خود نشان نمی دهد. او برخلاف اروپایی ها از زدن کراوات خودداری می کند و دوست دارد غیررسمی لباس بپوشد. شلواری که او بیشتر به تن دارد، از جنس جین و به رنگ آبی است.

او در حوالی سال 2000 برای گرم کردن تنور تبلیغاتی شرکت اش که در شرف ورود به بازار بورس بود، برای مدت کوتاهی خود را در دید رسانه های گروهی قرار داد اما در عین حال همچون دفعات پیش از انجام هرگونه مصاحبه سرباز زد. اگرچه او هیچ وقت در مصاحبه‌ای شرکت نکرده است، اما زندگی مخفیانه او منجر به چاپ کتابی با نام «آمانسیو اورتگا (از صفر تا زارا)» شد.

منتشر شده در سرویس های:

گزارش جهان | کارخانه دار