ساعتی در کارخانه تولید لوازم خانگی امرسان

پرواز یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

کد: 13980207393610005

در دسترس نیست

، تهران ، (کارخانه‌آنلاین): آنچه در این کارخانه چشم هر تازه‌واردی را به خود جلب می‌‌‌کند، بخش‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی از تولید است که به دلیل استفاده از کل فضا روی آسمان شکل گرفته است

پرواز یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
پرواز یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
پرواز یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
پرواز یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
پرواز یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
پرواز یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
پرواز یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
پرواز یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
پرواز یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
پرواز یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
پرواز یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
پرواز یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
پرواز یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
پرواز یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
پرواز یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌
پرواز یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌

ما در واقعیت در کارخانه‌ای صنعتی در 30 کلیومتری تهران و در شهرک صنعتی عباس‌آباد قرار دارید؛ کارخانه تولید لوازم خانگی امرسان که روزانه به گفته مدیر کارخانه 1500 یخچال (در انواع مدل‌ از جمله سایدبای‌ساید) در آن تولید می‌‌‌شود

نویسنده: ولی خلیلی 
 
اولین تصاویری که با ورود به کارخانه تولید لوازم خانگی امرسان در ذهنتان می‌‌‌تواند نقش ببندد، بخش‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی از فیلم «عصرجدید» شاهکار چارلی چاپلین است، فیلمی که تلاش داشت تا تصویری از کارخانه‌ای بزرگ و البته با تکنولوژی نوین را به نمایش بگذارد، درست شبیه تصویری که شما با ورود به خط تولید کارخانه امرسان با آن روبه‌رو می‌‌‌شوید؛ کارگرانی که در ردیفی مارپیچ پشت هم در بخش‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مختلف جای گرفته‌اند و چون ریلی پیچ در پیچ خط تولید کارخانه را از جنوبی‌ترین نقطه سوله تا شمالی‌ترین بخش آن نشان می‌‌‌دهند و در نهایت ورقی فلزی را که در ابتدای خط می‌‌‌بینید به یخچالی در انتهای خط تبدیل می‌‌‌کنند و در کارتن مقوایی جای می‌‌‌دهند.
اما آنچه در این کارخانه چشم هر تازه‌واردی را به خود جلب می‌‌‌کند، بخش‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی از تولید است که به دلیل استفاده از کل فضا روی آسمان شکل گرفته است، در بخشی از کارخانه (‌به خصوص فضای میانی سوله) ریل‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی روی سقف جای گرفته است که برای جا‌به‌جایی بدنه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نیمه‌آماده انواع یخچال‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از آنها استفاده می‌‌‌شود؛ اتفاقی که با ورود به کارخانه باعث می‌‌‌شود شما شاهد بدنه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی فلزی یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی باشید که بین زمین سخت و سقف فلزی زمخت در پرواز هستند تا از بخشی به بخش دیگر منتقل شوند و روی خط قرار گیرند تا کارگران قطعات مختلف به خصوص تجهیزات الکترونیکی و... را به آنها وصل کنند. شاید این بخش تصاویر کارخانه بیشتر شبیه فیلم‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی امیر کاستاریکا کارگران بزرگ بوسنیایی باشد، اگرچه که او همچون چارلی چاپلین فیلم مرتبط با صنعت نساخته ولی بارها در آثارش فضاهایی سوررئال را به تصویر کشیده است که با پرواز درهای فلزی، بدنه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و قطعات دیگر یخچال از بالای سرتان برای لحظه‌ای شاید به ذهنتان بیاید. ولی جدای از این رویاها و تصاویر سینمایی، شما در واقعیت در کارخانه‌ای صنعتی در 30 کلیومتری تهران و در شهرک صنعتی عباس‌آباد قرار دارید؛ کارخانه تولید لوازم خانگی امرسان که روزانه به گفته مدیر کارخانه 1500 یخچال (در انواع مدل‌ از جمله سایدبای‌ساید) در آن تولید می‌‌‌شود؛ یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی که بعد از پرواز چنددقیقه‌ای بدنه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یشان بین زمین و سقف سوله در نهایت روی خط جای می‌‌‌گیرند و بعد از تکمیل شدن تجهیزاتشان در انتهای خط، پشت جعبه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مقوایی و بسته‌بندی مخفی می‌‌‌شوند تا راهی بازار و منزل مصرف‌کنندگان شوند.
امرسان در حال حاضر یکی از قدیمی‌ترین کارخانه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی تولید لوازم خانگی در کشور (به‌خصوص یخچال) محسوب می‌‌‌شود که در دهه 60 (سال 1364) و در بحبوحه پسال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی جنگ از سوی سلطان حسین فتاحی تاسیس شد و باتوجه به نوآوری‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و نگاه ویژه به کیفیت و سلیقه مشتری، رشد و گسترش پیدا کرد تا جایی که در سال 1390 و در طرح توسعه به کارخانه فعلی آن با بیش از 150 هزار متر مربع وسعت منتقل شد، کارخانه‌ای که دو سوله بسیار بزرگ دارد که چشم با سختی انتهای آنها را می‌‌‌بیند؛ سوله‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی که در یکی از آنها سه خط تولید انواع یخچال و فریزر با تولید روزانه 2500 عدد (ظرفیت اسمی) جای گرفته است و در سوله دیگرش خط تولید لباس‌شویی و انبار قرار دارد.
مدیر کارخانه می‌‌‌گوید: «‌هم‌زمان با انتقال کارخانه به محل جدید مدیریت مجموعه به این نتیجه رسید که نیاز هست تا انقلابی از نظر تکنولوژی و بهره‌وری در مجموعه رخ دهد تا بتوانیم در بازار کشور پیشتازی خودمان را حفظ کنیم. از سوی دیگر برای جذب مشتریان جدید به این نتیجه رسیدیم که وارد حوزه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی تولید محصولات دیگری در زمینه لوازم خانگی از جمله ماشین لباس‌شویی و کولر گازی شویم؛ البته به صورت محدود تولید اجاق گاز را هم در این شرکت داریم. همچنین در این مجموعه بود که به دنبال تولید محصولاتی با تکنولوژی بسیار پیشرفته رفتیم و در سال 1392 حتی یخچال‌فریزرهای ساید‌بای‌ساید و لباس‌شویی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی اتوماتیک تولید کردیم.»
 
آیا امرسان توان رقابت با برندهای خارجی را دارد؟
کمی آن‌سوتر از ورودی اصلی سوله کارخانه و جایی که هنوز اشعه خورشید از داخل در آهنی خود را به‌زور روی زمین سیمانی انداخته، مدیران کارخانه نمایشگاهی کوچک از تولیداتشان برپا کرده‌اند و ردیف انواع یخچال و فریزرها، لباس‌شویی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و چند نمونه گاز تولید‌شده در مجموعه‌شان را برای نمایش کنار هم چیده‌اند. در بین محصولات تولیدی و به نمایش درآمده این مجموعه، یخچال‌فریزها هستند که از نظر تنوع و چیدمان توجه بینندگان را بیشتر جلب می‌‌‌کنند؛ یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی از 5 فوت تا چند مدل ساید‌بای‌ساید و یخچال‌فریزهای دو‌قلو که کنار هم خودنمایی می‌‌‌کنند. اما با دیدن این محصولات و اگرچه که تنوع آنها زیاد است ولی این سؤال مطرح می‌‌‌شود که آیا تولیدات این کارخانه امکان رقابت با محصولات بازار رنگارنگ انواع لوازم خانگی به خصوص محصولات خارجی کارخانه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی سامسونگ، ال‌جی، بوش و... را دارد؟ سؤالی که در پاسخ به آن مدیر کارخانه می‌‌‌گوید: «مشتریان اصلی ما طبقه متوسط جامعه هستند و هدف‌گذاری ما اصلا یک گروه دیگری است. افرادی که علاقه‌مند به استفاده از محصولات مدرن هستند و قیمت لوازم خانگی خارجی به نوعی است که خریدشان برای آنها سخت است در واقع مشتریان ما هستند و کارخانه امرسان به دنبال آن است که نیاز این خانواده‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را به بهترین شکل و با تولید محصولات باکیفیت پاسخ‌گو باشد تا جایی که تمام محصولات ما هم‌اکنون برچسب انرژی Aمثبت، A دو مثبت و A سه مثبت دارند و هیچ محصولی با کیفیت زیر رتبه A تولید نمی‌شود.» به گفته مدیرکارخانه توجه به کیفیت از سوی آنها موضوعی است که به دست‌یابی به سهم 18 درصدی از بازار کشور در فروش انواع یخچال و فریزر منجر شده است.
 
از ورق فلزی تا یخچال
مهم‌ترین مواد اولیه که برای تولید یخچال و فریزر مورد استفاده قرار می‌‌‌گیرد ورق فلزی و مواد پلیمری است که یکی از مدیران خط تولید کارخانه امرسان می‌‌‌گوید 80 درصد مواد اولیه مورد استفاده درکارخانه را تشکیل می‌‌‌دهند. برای تولید یخچال و فریزر در واقع همه‌چیز از یک ورق ساده شروع می‌‌‌شود، ورق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی فلزی که در ابتدای خط تولید صاف و صیقلی خود‌نمایی می‌‌‌کنند و وارد دستگاه بسیار بزرگ برش می‌‌‌شوند تا برای ساخت کابین یخچال آماده شوند. بعد از این مرحله همچون کارگاه فلزکاری واحدی را می‌‌‌بینید که قطعات اتصال‌دهنده بخش‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مختلف را برش می‌‌‌زنند و خم‌کاری می‌‌‌کنند تا با استفاده از جوش نقطه‌ای آنها را به یکدیگر و کابین اصلی متصل کنند؛ کابینی که شبیه وان فلزی است که نسبت به فوت یخچال بزرگ و کوچک می‌‌‌شود. پس از این کارها نوبت مرحله تزریق فوم بدنه می‌‌‌رسد و ورق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ با ضخامت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی متفاوت توسط دستگاهی ویژه (وکیوم فرمینگ) آماده می‌‌‌شوند، با این اتفاق و البته بعد از رنگ در واقع مراحل ساخت بدنه به پایان می‌‌‌رسد و نوبت به نصب و مونتاژ لوله‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی حمل گاز، سیستم الکترونیک، کمپرسور (که نقش موتور یخچال را دارد و به گفته مدیر کارخانه وارداتی است و در ایران هیچ کارخانه‌ای آن را تولید نمی کند) و... می‌‌‌رسد. پس از نصب لوله‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی حمل گاز ‏و بعد از ارتباط لوله‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به یکدیگر تست نشتی و وکیوم انجام می‌‌‌شود و بعد از این ‏مراحل در یخچال فریزر روی بدنه نصب می‌‌‌شود و در آخر تست عملکرد انجام می‌‌‌شود تا بعد از اطمینان از سلامت محصول آن را بسته‌بندی کنند.
در مجموعه صنعتی امرسان در حال حاضر 550 نفر نیروی کارگری و 70 نفر نیروی ستادی حضور دارند و محصولات این کارخانه از سوی 500 نفر عامل توزیع در سراسر کشور به فروش می‌‌‌رسد و 400 شعبه سرویس و خدمات پس از فروش هم هست. همچنین از نظر زنجیره تامین مواد اولیه 400 شرکت با مجموعه امرسان همکاری دارند. یکی از مدیران کارخانه با اشاره به اینکه سال گذشته بیش از 200 هزار انواع یخچال و فریزر در این مجموعه تولید شده است، می‌‌‌گوید: «هدف‌گذاری بخش آر اند دی و طراحی کارخانه امرسان این است که سالانه حداقل 4 محصول جدید (به معنی طراحی کامل و نه اضافه کردن امکانات و آپشن) تولید کند، خط تولید کولر گازی را تا پایان امسال در کارخانه راه‌اندازی کند و در آینده نیز برای تولید محصولات الکترونیک در ضلع جنوبی کارخانه برنامه‌ریزی انجام دهد.»
 
در تولید انواع یخچال و فریزر آنچه در کنار کیفیت محصول حرف اول را می‌‌‌زند، طراحی است، نکته‌ای که مشتری را با دیدن ظاهر محصول و باز کردن در آن ترغیب به خرید می‌‌‌کند. در کارخانه امرسان برای طراحی و بخش «آر ان دی» سرمایه‌گذاری ویژه‌ای صورت گرفته است و مدیران این شرکت یکی از رمزهای موفقیت خود را در بازار، طراحی ویژه محصولات می‌‌‌دانند و در صحبت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یشان دائم روی آن تاکید می‌‌‌کنند
 
بالا بردن بهره‌وری، فوت کوزه‌گری مدیران امرسان
اما رمز موفقیت کارخانه امرسان برای رقابت با محصولات دیگر کارخانه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در بازار و به دست آوردن سهم 18 درصدی در بازار ایران با وجود حضور برندهای بسیار معتبر چیست؟ و چگونه است که این کارخانه می‌‌‌تواند یخچال و فریزهایی را تولید کند که نسبت به نمونه و مشابه خارجی آن یک‌سوم و یا نصف قیمت را داشته باشد، برای مثال سایدبای‌ساید شرکت امرسان حدود 4 میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارد در صورتی که نمونه مشابه خارجی آن حداقل 7.5 تا 8 میلیون تومان قیمت دارد. پاسخ این سؤال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را مدیر کارخانه «افزایش بهره‌وری» می‌‌‌داند و می‌‌‌گوید: «از سال 1390 که مجموعه به کارخانه جدید منتقل شده است هر سال تحولات جدید را شاهد هستیم که ناشی از توجه به بهره‌وری است. ظرفیت عملیاتی این کارخانه تولید 4 محصول به ازای هر نفر است که عددی بسیار خوب و در حد استانداردهای جهانی محسوب می‌‌‌شود. همچنین نسبت هزینه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مواد به کل هزینه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی تولید بیش از 80 درصد است یعنی قیمت تمام شده محصولات ما را اگر خرد کنید به کل هزینه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌، متوجه می‌‌‌شوید که بیش از 80 درصد قیمت تمام‌شده آن محصول ما هزینه مواد اولیه است و هزینه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی حقوق و دستمزد، انرژی، استهلاک و... 15 درصد باقی را تشکیل می‌‌‌دهد که عددی رویایی است و بسیار زحمت کشیده شده تا به آن برسیم و این باعث شده است که ما در دوران رکود و مشکلات ارزی و... شرایط کارخانه را حفظ و حتی در 4 سال رشد 20 درصدی را تجربه کنیم.»
البته رکود اقتصادی در شرکت امرسان هم تاثیرات منفی خود را داشته است تا جایی که ما با تولید زیر ظرفیت در این کارخانه روبه‌رو هستیم. یکی از مدیران می‌‌‌گوید: «درحال حاضر از ظرفیت اسمی که 2500 عدد انواع یخچال و فریزر است ما 1500 عدد تولید داریم و در مجموعه برای حدود یک ماه تولید از پیش مواد اولیه انبار شده است. این کارخانه سه خط تولید انواع یخچال و فریزر دارد که ظرفیت تمام خط‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را به میزانی کاهش داده‌ایم و جمعا به ظرفیت 1500 عدد رسیده‌ایم ولی خب اگر شرایط مساعد باشد امکان ارتقای ظرفیت و رسیدن به 2500 عدد تولید در روز ظرف سه روز وجود دارد. الان کارخانه دو شیفت کار در بخش تولید و یک شیفت در بخش پشتیبانی دارد و در شرایط ویژه می‌‌‌توان ظرفیت تولید را بالا برد.»
طراحی، مغز کارخانه یخچال‌سازی
در تولید انواع یخچال و فریزر آنچه در کنار کیفیت محصول حرف اول را می‌‌‌زند، طراحی است، نکته‌ای که مشتری را با دیدن ظاهر محصول و باز کردن در آن ترغیب به خرید می‌‌‌کند. در کارخانه امرسان برای طراحی و بخش «آر ان دی» سرمایه‌گذاری ویژه‌ای صورت گرفته است و مدیران این شرکت یکی از رمزهای موفقیت خود را در بازار، طراحی ویژه محصولات می‌‌‌دانند و در صحبت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یشان دائم روی آن تاکید می‌‌‌کنند. مثلا یخچال فریزرهای دوقلو با درهای شیشه‌ای در چند مدل و رنگ را نمایش می‌‌‌دهند و می‌‌‌گویند ما تنها تولیدکننده این محصول در ایران هستیم و بعد از چندین ماه طراحی و فعالیت به تولید این محصول رسیده‌ایم. واحد طراحی در کارخانه امرسان در میانه سوله تولید یخچال و فریزر و در یک اتاق شیشه‌ای جای گرفته است، با ورود به این فضا حدود 10 نفر را می‌‌‌بینید که پشت به شما و رو به مانیتورهایشان در حال نقش زدن و طراحی هستند؛ یکی از مهندسان در حال نقش زدن یک سایدبای‌ساید در فضای سه بعدی است و دیگری به دنبال درست کردن فضایی ویژه برای نگهداری وسایل خوراکی روی درِ یکی از یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ست و آن‌یکی هم طرحی از یک یخچال امریکایی را در ذهن دارد و تلاش می‌‌‌کند آن را روی صفحه کامپیوترش طراحی کند. مدیر بخش طراحی با توضیح اینکه همیشه آنها تلاش می‌‌‌کنند چندین قدم از تولید جلوتر باشند و برای آینده و کارهای بعدی فکر کنند، می‌‌‌گوید: «در حال حاضر و با توجه به پیش‌بینی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نسبت به گرایش بسیار زیاد بازار به یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی سایدبای‌ساید ما در بخش طراحی تمرکز زیادی روی طراحی مدل‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مختلفی از سایدبای‌سایدها داریم تا بتوانیم در بازار رقابت حرف‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی برای گفتن داشته باشیم و مشتریان خودمان را با سلیقه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مختلف حفظ کنیم. در کنار این به دنبال طراحی مدل‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی خاصی از یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ مانند نمونه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی از یخچال آمریکایی هم هستیم، یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی که خیلی از ما در فیلم‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ دیده‌ایم که ارتفاع آن‌چنانی ندارند و درهایی ضخیم‌تر دارند. البته کار ما کپی کردن صرف از این مدل‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ نیست بلکه بعد از الگوبرداری‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ این طرح‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را با اضافه کردن امکاناتی به نوعی بومی می‌‌‌کنیم.»
ایده‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نو و طرح‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی جدید در مجموعه امرسان به گفته مسئولان این شرکت باعث شده است که این مجموعه در صادرات هم موفق باشد و بتواند سالانه (سال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی 94 و 95) به صورت میانگین 18 درصد از تولیداتش را به کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان صادر کند و در بازارهای کشورهایی همچون ترکمنستان و تاجیکستان هم حضور فعال و رو به رشدی داشته باشد.
برای دیدن تصویر جامعی از کارخانه امرسان بهترین کار این است که یک طبقه بالا بروید و بعد مجموعه را تماشا کنید؛ البته امیدوارم تصور نکنید که با استفاده از میله‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و دستگاه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نگهدارنده‌ای که بدنه یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را روی هوا در سوله کارخانه حرکت می‌دهند امکان تماشای خط تولید را از بالا دارید، که ندارید و اگر می‌‌‌داشتید واقعا ماجرا شبیه فیلم «عصر جدید» چارلی چاپلین در صحنه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی می‌‌‌شد که او به عنوان یک کارگر وارد چرخ‌دنده‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ شده بود؛ برای دیدن فضای کارخانه از بالا باید پله‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی کناری خط را بالا بروید تا مشرف به کل فضا شوید. آنچه از بالا می‌‌‌بینید کارگرانِ مشغول کار، دستگاه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی فعال و یخچال‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی هستند که پازل‌گونه و تکه‌تکه با کنار هم چیده شدن قطعات شکل می‌‌‌گیرند و در جعبه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بزرگ مقوایی جا خوش می‌‌‌کنند.
 
برنامه کلان 10ساله امرسان
مدیرکارخانه تعریف می‌‌‌کند که باتوجه به هدف‌گذاری‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در مجموعه امرسان که تبدیل شده به مهم‌ترین شرکت تولید لوازم خانگی در کشور و منطقه، آنها در ابتدای امسال برنامه‌ریزی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و اولویت‌بندی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی انجام داده‌اند: «ما در ابتدای امسال یک برنامه کلان 10ساله برای مجموعه امرسان ترسیم کردیم و معتقدیم که تمام مجموعه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی موفق تولیدکننده لوازم خانگی ظرف یک دهه برنامه‌ریزی و تلاش توانسته‌اند به تولیدکننده‌ای موفق تبدیل شوند. بررسی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی ما نشان می‌‌‌دهد که ما در منطقه از مهم‌ترین رقبای خود که شرکت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی ترکیه‌ای هستند نه‌تنها چیزی کمتر نداریم، که از نظر نیروی انسانی، انرژی و... از مزیت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بهتری هم برخورداریم و با برنامه‌ریزی دقیق حتما می‌‌‌توانیم از این شرکت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ پیشی بگیریم. هدف‌گذاری‌ای که ما برای شرکت امرسان در ده سال آینده کرده‌ایم تبدیل شدن به برترین تولیدکننده لوازم خانگی در کشور و همچنین جوینت شدن (مشارکت کردن در تولید) با یک شرکت بزرگ خارجی برای رشد در حوزه تکنولوژی، طراحی و... است. برای این کار ما حدود 20 برند معتبر دنیا را در حوزه تولید لوازم خانگی تعیین و بعد از آن نقاط قوت و ضعف آن شرکت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ و خودمان را مشخص کردیم و پس از آن هم اولویت‌بندی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نهایی را انجام دادیم تا به فهرست نهایی رسیدیم و حالا مکاتبات و مذاکراتی را با این شرکت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ از مسیرهای مختلف شروع کرده‌ایم؛ البته علاقه‌مندی ما همکاری با شرکت بوش آلمان است که از شرکت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی بسیار معتبر دنیا و اروپا در تولید لوازم خانگی است.»
 
مدیران شرکت امرسان و به خصوص مدیر کارخانه تاکید دارد برای اینکه آنها بتوانند در برنامه کلان 10ساله مجموعه خود به موفقیت برسند و به بزرگ‌ترین تولیدکننده لوازم خانگی در کشور و یکی از شرکت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی موفق منطقه تبدیل شوند باید موانعی را که پیش رو دارند بردارند؛ چالش‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی که مدیر کارخانه آنها را این‌گونه بیان می‌‌‌کند:
بزرگ‌ترین مشکل کارخانه ما و به صورت کلی کارخانه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی لوازم خانگی تامین مواد اولیه به خصوص ورق است. ما شاهد بودیم که به دلیل حمایت از کارخانه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی فولاد به‌یکباره تعرفه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی فولاد افزایش پیدا کرد و این موضوع باعث افزایش 30 درصدی و حتی بیشتر قیمت داخلی فولاد شد. مثلا اگر قیمت ورق‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی نازک که در کار ما استفاده می‌‌‌شود 2 هزار تومان بود به‌یکباره به حدود 3 هزار تومان رسید و این در شرایطی بود که کارخانه فولاد مبارکه اصفهان که تامین‌کننده اصلی مواد اولیه کارخانه ماست یک‌دفعه حتی عرضه داخل را هم محدود کرد. توجه داشته باشد که در سال 1393 قیمت ورق وارداتی با تعرفه 10 درصد از قیمت ورق فولاد مبارکه کمتر بود. مثلا اگر ورق وارداتی 1800 تومان قیمت‌گذاری داشت ورق تولیدشده در فولاد مبارکه 2500 تومان فروخته می‌‌‌شد و بعد از این هم تعرفه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ را دوباره بالاتر بردند و الان به 26 درصد رسانده‌اند. مشکلی که تا حدودی و در مقاطعی در تامین مواد پلیمری هم از سوی شرکت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی پتروشیمی داخلی با آن مواجه می‌‌‌شویم.
در کنار بحث قیمت ورق و تعرفه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ یکی از نگرانی‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی اصلی ما، عرضه محصول است یعنی شما در بازار به‌یکباره با محدودیت عرضه ورق از سوی کارخانه فولاد مبارکه روبه‌رو می‌‌‌شوید و نمی‌دانید که برای ادامه تولید باید چگونه برنامه‌ریزی کنید، اتفاقی که احساس ناامنی برای کارخانه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ایجاد کرده است.
برای افزایش صادرات و جهانی شدن نیازمند حضور فعال در بازارهای جهانی هستیم ولی مشکلات ارزی، بانکی و... راه را بسیار سخت کرده است. توجه داشته باشید که دولت هیچ‌گونه حمایتی از تولیدکنندگان نمی‌کند در شرایطی که ما در چین می‌‌‌بینیم که هر محصول تولیدی از 17 درصد معافی مالیاتی برخوردار است یا در ترکیه هم حمایت‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ی مشابه صورت می‌‌‌گیرد. اینجا حتی همان جوایز صادراتی را هم قطع کرده‌اند. 
یکی از مشکلات دیگر ما به دلیل تعرفه‌ها‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌یی است که عراق و گمرک این کشور روی صادرات زمینی محصولات از مرزهای غربی تعیین کرده است و عملا صادرات زمینی را که مزیت بالایی برای ما دارد غیرممکن کرده است. در حال حاضر گمرک عراق روی هر کانتینر جنس حدود 6 تا 7 هزار دلار ورودی گمرکی دریافت می‌‌‌کند و باعث شده تا ما محصولات خودمان را به صورت زمینی تا بندرعباس ارسال کنیم و از آنجا به بندر بصره بفرستیم و از جنوب عراق وارد این کشور شویم. به اعتقاد ما دولت باید با مسئولان دولتی عراق و گمرک این کشور وارد گفت‌وگو شود و این مشکل را حل کند.
 
منتشر شده در سرویس:

گزارش تحقیقی